Redskab – Stil gode spørgsmål
Gode spørgsmål er vigtige for at kunne arbejde i dybden med dit emne. Dette redskab kan hjælpe jer til at stille forskellige typer af spørgsmål og forstå, hvad de betyder for jeres arbejdsproces. Vi har delt dem ind i undersøgelsesspørgsmål, der kan styre en undersøgelse og de mere simple arbejdsspørgsmål, som du kan bruge, når du skal fordybe dig i detaljer undervejs i arbejdet med emnet.
Redskabskasse
Test undersøgelsespørgsmål
Gode undersøgelsesspørgsmål i samfundsfag kan ikke besvares med et enkelt ord. Så du kan teste dit undersøgelsesspørgsmål ved at komme med det bedste bud på et svar. Hvis svaret lyder ja eller nej eller EU, Folketinget (dvs. noget faktuelt), så må du straks forkaste dit spørgsmål og starte forfra.
Under de næste overskrifter kan du se eksempler på, hvordan spørgsmålsstrukturen styrer svarets kvalitet.
Et godt undersøgelsesspørgsmål
En måde at forstå spørgsmål på, er ved at se på spørgsmålets struktur. Altså den sammenhæng, der er mellem hv-ord og udsagnsordet/verbet.
Gode undersøgelsesspørgsmål kan fås med kombinationer af hvordan og det vi kalder måde-udsagnsordene ville, kunne, skulle.
Eksempler
Hvordan ville Danmark se ud, hvis statsministeren havde lov til at gennemføre en lov uden om regeringen, som det skete i minksagen under coronakrisen?
Hvordan kunne det gøres lettere for børn og unge at blive hørt i forbindelse med love, der vedrører dem?
Hvordan skulle velfærdsstaten se ud, hvis vores samfund samtidig skulle være bæredygtigt?
Spørgsmålene kan ikke bare besvares hurtigt, og du kan ikke finde svaret/konklusionen ved at slå op i en bog.
Svarene er i øvrigt også meget personlige. Hvis to grupper arbejder med det samme spørgsmål, så vil der med garanti komme to forskellige konklusioner, og dermed er der mulighed for en debat!
Arbejdsspørgsmål til at starte med
Der er tre andre spørgsmålstyper, som kan hjælpe dig i dit arbejde og som vi derfor kalder arbejdsspørgsmål: definitions-, forståelses- og processpørgsmål.
De er gode, når du skal undersøge de kilder, som du finder til dit emne og til at besvare dit undersøgelsesspørgsmål (redskab: find og undersøg kilder).
Igen er der særlige kombinationer af hv-ord og udsagnsord/verber, der kan hjælpe dig.
Definitionsspørgsmål
… er de mest simple. De fås typisk ved at bruge hvad, hvem og hvor sammen med er, kan og vil.
Forståelsesspørgsmål
… fås fx ved at starte spørgsmålene med hvorfor og kombinere med udsagnsord som fx er, bliver, kommer osv.
Processpørgsmål
… fås fx ved at starte spørgsmålene med hvordan og kombinere med ord, der lægger op til at beskrive processer: sker/skete, virker/virkede, arbejder/arbejdede, udvikler/udviklede og handler/handlede.
I dette skema kan du se, hvordan definitions- og processpørgsmål gerne skulle hænge sammen med undersøgelsesspørgsmålene.
Skema med eksempler
Undersøgelses-spørgsmål | Definitions-spørgsmål | Forståelses og proces-spørgsmål |
Hvordan ville Danmark se ud politisk, hvis statsministeren havde lov til at gennemføre en lov uden om regeringen, som det skete i minksagen under coronakrisen? | Hvad er det at se ud politisk? Hvad er en statsminister? Hvem er statsminister? Hvad er en lov? Hvem bestemmer lovene? Hvad er en regering? Hvem sidder i regeringen? Hvad er coronakrisen? Hvad er minksagen? Hvem sidder i regeringen? Hvad er coronakrisen? Hvad er minksagen? | Hvordan kan lande udvikle sig politisk? Hvordan arbejder en statsminister? Hvordan bliver en lov til? Hvordan arbejder en regering? Hvordan besluttes det, hvem der sidder i regeringen? Hvordan har coronakrisen udviklet sig? Hvordan var forløbet i minksagen? |