• Skab overblik med den første artikel

    Vælg et emne og brug redskabet til hurtigt at finde ud af, hvilke spørgsmål emnet gemmer.

    Find de artikler, som handler om emnet. Start med den artikel, som interesserer jer mest. Måske kan I dele artiklerne mellem jer og hjælpes ad med at finde de gode spørgsmål til emnet.

  • SÆT OG EVALUER MÅL

    I arbejdet med samfundsfag skal I både blive gode til at undersøge, skabe jeres egen mening, give forslag til handlinger og så naturligvis vide noget om emnet I arbejder med.

    Dette redskab giver jer overblik og hjælper jer til at opstille mål for jeres arbejde.

  • STIL SPØRGSMÅL

    Gode spørgsmål er vigtige for at kunne arbejde i dybden med samfundsfag.

    Dette redskab hjælper jer til at stille forskellige typer af spørgsmål, og forstå, hvad de betyder for jeres proces.

  • Find og undersøg kilder

    Kilder til samfundsfag kan være artikler, fagbøger, opslagsværker og meget andet.

    Dette redskab hjælper jer til at være kritiske og tænke over værdien af det I læser.

  • Brug og lav statistikker og modeller

    Dette redskab hjælper jer både til at bruge modeller og statistikker andre har lavet og til at lave dem selv.

    Når I undersøger jeres emne, kan modeller og statistikker bruges som hjælp til at forstå eller de kan bruges til at forklare andre, hvad I har fundet ud af.

  • Kom ud med dit budskab

    I vores hverdag ser vi viden inden for samfundsfag formidlet på mange forskellige måder.

    Med dette redskab får I hjælp til at vælge en produkttype, som man bruger i hverdagen og som passer med det I vil formidle.

  • Anvend samfundsfagligt sprog

    Du har sikkert oplevet, at der bliver anvendt et ord, som du ikke kender. Så er det oftest et fagbegreb. Det kan virke irriterende, at der bruges ord, som du ikke kender. Men disse ord er rigtig gode, når man vil forklare noget, der omhandler et bestemt emne. Fagbegreber er nemlig meget eksakte. Med et fagbegreb kan du fx beskrive en hel proces med kun et ord. Det gør faktisk tingene lettere.