Redskab – Sæt og evaluer mål
Gennem dit arbejde med samfundsfag skal du udvikle dig på tre måder:
- Lære at lære: Du skal udvikle strategier, som du kan bruge, når du skal arbejde med samfundsfag og problemstillinger i faget.
- Opnå samfundsfaglig kompetence: Du skal kunne tage stilling til og komme med forslag til, hvordan man kan handle på problemstillinger, der omhandler økonomi, politik og sociale og kulturelle forhold.
- Opnå dannelse: Du skal arbejde med kulturer og strukturer i samfundet, så du opnår kendskab til den verden, vi lever i.
Hver bid, som du tager af de tre områder, vil tilsammen få en betydning for, hvor kompetent du bliver som samfundsborger.
Redskabskasse
Eksempel på udfyldelse af skema
Emne: Sexisme
Område for udvikling | Strategi, kompetence eller punkt fra listen | Oversættelse til jeres egen forståelse | Her kan I evaluere, når arbejdet er afsluttet – hvor godt kom I i mål? Hvad vanskeliggjorde jeres arbejde? |
Mål for udvikling af personlige strategier – at lære at lære | Strategier til at formidle resultater af undersøgelser i sociale medier | Hvilke måder kan man formidle på? Hvem skal man formidle et emne som sexisme til? Måske til vores jævnaldrende – så er tiktok i form af memes måske spændende at bruge, ellers instagram. | Plusser: Vi fik lavet en sjov meme til tiktok. Vores kammerater synes den var rigtig god. Minusser: De havde svært ved at forstå hvad vi selv mente. Måske var det fordi vi ikke rigtigt fik talt om vores meninger. Den var lidt for lang, fordi vi ville vise vores statistik. |
Mål for udvikling af kompetencer | Du kan foreslå handlinger i forhold til problemstillinger, der vedrører sociale og kulturelle sammenhænge. | Vi skal ikke bare fortælle hvad problemet med sexisme er, vi skal også komme med forslag til, hvordan der bliver mindre sexisme. | Vi fik undersøgt hvad der er svært for piger og drenge, når de bruger sociale medier. Det er svært at foreslå ændringer, fordi vi fandt ud af, at vi alle er en smule sexistiske – nogen siger det er en del af vores kultur, men hvordan ændres en kultur? |
Mål for udvikling af literacy/belæsthed – dannelse | Sociale grupper og lige muligheder | Vi skal finde kilder som viser hvor slemt det er med sexisme, men vi skal også kunne forklare hvad sexisme er. Man kunne også spørge: hvad er ikke sexisme selvom det handler om piger og drenge? | Vi brugte artiklerne fra SeismoGram. Vi brugte også et kapitl fra vores samfundsfagsbog. Vi ville også bruge statistikker, men de var svære at finde. I stedet lavede vi en spørgeskemaundersøgelse i matematik og lavede vores egen statistik – det var lærerigt. Statistikken brugte vi i vores meme 🙂 |