Dansk
Område: Tale og lytte
Færdighedsmål: Eleven skal kunne kommunikere forståeligt og hensigtsmæssigt i forhold til formål og situation.
Vidensmål: Eleven skal vide, hvordan man kommunikerer hensigtsmæssigt, klart og tilpasset forskellige sammenhænge/praksisser.
Tegn på læring: Eleven viser målopnåelsen i arbejdet med: præsentation af produkter, interview, arbejdet med logbogen og diskussioner i grupper og klassen.
Kompetencemål: Skelne mellem sproglige normer i diverse kontekster.
Vidensmål: Hvordan man vælger sprogbrug, der passer til kommunikationssituationen og genre.
Tegn på læring: Eleven vil i forløbet udvise valg af sprogbrug i forbindelse med interview, præsentation i klassen, diskussioner i grupper og produktionen af film, plakat og/eller tekst.
Kompetencemål: Deltage aktivt i samtaler og diskussioner og begrunde egne holdninger.
Færdighedsmål: Argumentere for egne holdninger. Vidensmål (D-niveau): Argumentationsformer.
Tegn på læring: Eleverne tager stilling til og argumentere for egen holdning i relation til alkohol, drukkultur, fester og marginalisering.
Vidensmål: Hvordan man fokuseret præsenterer resultatet af et fagligt arbejde.
Tegn på læring: Eleven skal præsentere både det indledende arbejde med opskriften og selve produktet, ligesom at de skal præsentere et reklameproduktet i form af enten plakat, film og/eller tekst.
Område: Læsning og fortolkning
Færdighedsmål: Forholde sig kritisk til kultur, sprog, uddannelse og erhverv gennem læsning og diskussion af tekster.
Tegn på læring: Eleven vil gennem diskussioner af video, tekst og reklame vise, at de kan forholde sig kritisk til den danske festkultur ved blandt andet at sammenligne med andre kulturer.
Kompetenceområde: Analysere, fortolke og diskutere tekster.
Færdighedsmål: Analysere, fortolke og diskutere tekster. Vidensmål: Tekstanalyse (brugen af enkle analyseredskaber på E/D-niveau).
Tegn på læring: Eleven vil gennem diskussion af reklamer og udarbejdelse af egne reklamer kunne vise deres evne til at fortolke og at definere genretræk.
Område: Skriftlig fremstilling
Vidensmål: Valg af præcist, forståeligt og passende sprogbrug alt efter kommunikationssituation og genre. Færdighedsmål: Udtrykke sig forståeligt og klart i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til situationen
Tegn på læring: Eleven kan gennem præsentationer af mocktails-opskrifter, reklameprodukter og i udarbejdelse og diskussion af lovforslag demonstrere deres evne til at udtrykke sig passende for situationen både i skrift, tale, lyd og billede.
Færdighedsmål: Producere praksisrettede tekster af varierende længde.
Kompetencemål: Producere en sammenhængende tekst tilpasset formålet.
Tegn på læring: Eleven skal producere reklamer i relation til produktet (brochurer, plakat, film, video mm) og lovforslag i tekstform om alkohol.
Færdighedsmål: Lytte aktivt og indgå i dialog om egne og andres produkter.
Tegn på læring: Eleven kan vise evne til at lytte og indgå i dialog, når grupperne fremlægger diverse produkter for hinanden og stiller nysgerrige spørgsmål til andre gruppers produkter.