På denne side kommer du til at arbejde med genren vejledning. Du skal lære om formålet med at skrive en vejledning, og om strukturen i en vejledning. Du skal lære om det typisk sproglige ved en vejledning, så du selv kan lave en vejledning, som andre kan bruge.
Sådan gør du: Start med at se filmen. Læs eller lyt til teksterne under ”Kom godt i gang”, inden du går i gang med opgaver længere nede på siden.
Opgave: Der er to niveauer af den samme afsluttende opgave. Aftal med din lærer, hvilken af opgaverne som du skal lave.
Skabeloner: Der er en skabelon nederst, som du kan bruge til at skrive din vejledningsopgave. Der er to skabeloner, én til hvert opgaveniveau.
Ordforklaring – læs eller lyt: De markerede ord har en ordforklaring, som du kan læse ved at holde musen over ordet. Du kan få ordforklaringen læst op under hvert tekstafsnit. Alle ordene kan du også se i ordforklaringen øverst til højre.
God arbejdslyst.
Kom godt i gang
Hvad er en vejledning?
En vejledning er en fakta-tekst, som fortæller så præcist som muligt, hvordan jeg udfører en opgave.
Jeg bruger en vejledning, når jeg skal have hjælp til at samle eller udføre en ting. For eksempel kan jeg bruge en vejledning, når jeg sætter en hylde op eller maler en væg. Jeg kan også bruge en vejledning, når jeg bager en kage, så kalder vi det ofte en opskrift.
Nogle vejledninger består kun af tekst eller kun af billeder. Nogle vejledninger består af både tekst, billeder og video. Lige meget om vejledningen består af tekst, billeder eller video, så har de det til fælles, at de er bygget op trin for trin. På den måde bliver jeg hjulpet igennem arbejdet fra start til slut.
En god vejledning fortæller, også om der er nogle ting jeg skal forberede. Det kan for eksempel være, at jeg skal tænde for ovnen før jeg begynder at røre ingredienser sammen, så ovnen er varm, før jeg sætter brødet ind i ovnen. Eller det kan være at jeg skal dække gulvene af med afdækningsplast, før jeg begynder at male, så der ikke kommer maling på gulvet.
Måske skal læseren af vejledningen først samle noget værktøj sammen før de begynder at opsætte en hylde. Dette kan skrives som en punktopstilling, så det bliver let at komme i gang med at bygge.
Her er en punktopstilling med de ting jeg skal sikre mig, at jeg har, før jeg sætter hylden op:
- Birketræ i 25 x 60 x 2 cm
- 2 stk. hyldeknægte
- Skruemaskine
- Skruer og rawplugs
- Tommestok
- Vaterpas
- Blyant
Efter forberedelserne vil der være billeder og / eller tekst som viser trin for trin, hvordan du udfører opgaven.
Ofte bruges der fagord til det, der skal udføres. Hvis alle og enhver skal kunne følge vejledningen, er det en god ide at lave en faktaboks, som forklarer eller uddyber nogle fagord. Det kan også være sikkerhedsforanstaltninger eller hygiejne jeg skal tage højde for.
Til sidst kan du vise gode forslag til at pynte eller forbedre det, vejledningen har vist. Det kan for eksempel være at foreslå at skære brødet i tykke skiver før det serveres. Eller at placere et billede på hylden, før den skal vises frem.
Lyt til tekst og ordforklaring
Layout af vejledning
Vejledninger kan se meget forskellige ud. Men der er nogle ting som skal være tydelige i layoutet for at vi kalder det en god vejledning:
- Vejledningen skal kunne læses eller ses fra venstre mod højre, og oppefra og ned.
- Trin for trin.
Hvis der skal forberedes noget, er det godt at vise det helt fra start:
- For eksempel at tænde ovnen, så den er varm, når brødet skal bages.
- Eller at afdække gulvet før du begynder at male, så der ikke kommer maling på gulvet.
- Du kan også vise en materialeliste i starten over de ting, der skal bruges og findes frem først, så du ikke skal lede efter tingene.
Måske skal du have en faktaboks, hvor du kan forklare nogle fagord eller du skal gøre opmærksom på nogle sikkerheds- eller hygiejne- regler, der skal overholdes.
Beslut dig for, hvordan tekst, billeder, faktaboks eller video skal stilles op, så det bliver så nemt for læseren at læse og forstå din vejledning som muligt.
Lyt til tekst og ordforklaring
Eksempler på vejledning med tekst, billeder og video
Vi læser vejledninger fra venstre mod højre, og oppefra og ned. Hvis der er spalter, læses venstre spalte først og bagefter højre spalte.
- Brød med tyttebær, Coop
- Indretning, Bonnier
- Se eksempel på en opskrift
- Se eksempel på en vejledning
- Video af hvordan du vasker hænder (40 sekunder), Sundhedsstyrelsen
Alle eksempler åbner i et nyt vindue.
Lyt til tekst
Opgaver
Opgave G niveau
Skriv en vejledning
Formål:
Du skal lave en vejledning, som kan bruges på dit værksted. Du vælger selv, hvad din vejledning skal vise.
Før du begynder at skrive:
- Du skal beslutte, hvilken vejledning fra dit værksted eller erfaring, du vil skrive.
- Du skal tænke over, hvem du skriver vejledningen til.
- Du skal beslutte, hvordan du layouter din vejledning. Det kan være med tekst og billeder, med tekst eller video med voice-over.
Under skrivning:
Billeder eller video skal du selv fotografere eller optage på en mobiltelefon af dit eget arbejde på værkstedet. Du skal selv skrive teksten på en computer. Du har mulighed for at bruge tale til tekst.
- Du skal bruge de fagord, som bruges på dit værksted.
- Det kan være en god idé at forklare nogle fagord i en faktaboks, så modtageren af din vejledning forstår vejledningen.
Efter skrivning:
Du skal lave et layout, så det passer til en vejledning. Du kan bruge den skabelon, som er her på siden.
Du skal til sidst gemme din vejledning i din arbejdsportfolio.
Lyt til tekst og ordforklaring
Mål for dansk – G-niveau
Tale og lytte
- Kommunikationssituationer
Læsning og fortolkning
- praksisnære sagtekster
- simple analysebegreber
- billeder
Skriftlig fremstilling
- sproglig korrekthed og variation
- ordklasser og morfologi
- sætningen og dens væsentligste led
- elektroniske ordbøger og opslagsværker
- kommunikationssituationen
- komposition og sammenhæng
- skriveprocessen
- skriftlig argumentation.
(Kilde: UVM. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, april 2019. Lærerplan dansk)
Lyt til tekst
Opgave E og D niveau i dansk
Skriv en vejledning
Formål:
Du skal lave en vejledning, som kan bruges på dit værksted. Du vælger selv, hvad din vejledning skal vise.
Før du begynder at skrive:
- Du skal beslutte, hvilken vejledning fra dit værksted eller erfaring, du vil skrive.
- Du skal tænke over, hvem du skriver vejledningen til.
- Du skal beslutte, hvordan du layouter din vejledning. Det kan være med tekst og billeder, med tekst eller video med voice-over.
Under skrivning:
Billeder eller video skal du selv fotografere eller optage på en mobiltelefon af dit eget arbejde på værkstedet. Du skal selv skrive teksten på en computer. Du har mulighed for at bruge tale til tekst.
- Du skal bruge de fagord, som bruges på dit værksted.
- Det kan være en god idé at forklare nogle fagord i en faktaboks, så modtageren af din vejledning forstår vejledningen.
Efter skrivning:
Du skal lave et layout, så det passer til en vejledning. Du kan bruge den skabelon, som er her på siden.
Du skal til sidst gemme din vejledning i din arbejdsportfolio.
På E- og D- niveau i dansk skal du kende og bruge analysebegreber og modeller. Det skal du vise ved at skrive en afsluttende tekst i din vejledning, hvor du viser, hvordan du kan bruge kommunikationsmodellen i forhold til din vejledning.
Derudover skal du skrive en evaluering af dit arbejde og produkt. Som afslutning skal du perspektivere vejledninger generelt ved for eksempel at se på:
- hvordan vejledninger bruges i dag
- hvilken kvalitet har de
- og kan der være ulemper/fordele ved vejledninger, du ikke kender afsenderen på.
Efter skrivning:
Du skal til sidst gemme din tekst om brug af kommunikationsmodellen i din arbejdsportfolio.
Lyt til tekst og ordforklaring
Kommunikationsmodellen
Du skal derfor kende Kommunikationsmodellen: Afsender – Budskab – Modtager
Afsender: Den der vil fortælle, forklare eller vise noget
Budskab: Det der skal fortælles, forklares eller vises
Modtager: Den der skal bruge det der bliver fortalt, forklaret eller vist
Hvis du for eksempel vil forklare, hvordan du bruger en symaskine, så skal du finde ud af hvem det er modtageren, og som skal forstå hvordan de bruger en symaskine. Er det en nybegynder eller én der er øvet og kender til at sy? Hvis det er en nybegynder skal de have forklaret nogle fagord og ikke gøre forklaringen for lang og for svær.
Så du skal tilpasse dit budskab, så din vejledning passer til modtageren.
Det er dig der er afsender, fordi det er dig der laver vejledningen.
Lyt til tekst