På denne side kommer du til at arbejde med genren logbog. Du skal lære om formålet med at skrive en logbog, og du skal lære om strukturen i en logbog, så du selv kan oprette en logbog over dit arbejde i værkstedet.
Sådan gør du: Start med at se filmen. Læs eller lyt til teksterne under ”Kom godt i gang”, inden du går i gang med opgaven længere nede på siden.
Opgave: Der er to niveauer af den samme afsluttende opgave. Aftal med din lærer, hvilken af opgaverne som du skal lave.
Skabeloner: Der er en skabelon nederst, som du kan bruge til at skrive din logbog. Der er to skabeloner, én til hvert opgaveniveau.
Ordforklaring – læs eller lyt: De markerede ord har en ordforklaring, som du kan læse ved at holde musen over ordet. Du kan få ordforklaringen læst op under hvert tekstafsnit. Alle ordene kan du også se i ordforklaringen øverst til højre.
God arbejdslyst.
Kom godt i gang
Hvad er en logbog?
En logbog består af korte, fortløbende tekster. Det kan være skriftlige tekster, indtalte lydfiler eller video. Teksterne beskriver mine oplevelser og tanker i løbet af et projekt.
Logbogen har til formål at registrere begivenheder, som jeg senere vil kunne se tilbage på. Logbogen bliver skrevet over flere dage, hvor der hver dag skrives:
- hvad jeg har lært
- hvordan jeg har lært det
- hvem jeg lærte det med
- hvad der var svært
- samt hvad der var nemt.
Jeg kan finde frem til, hvilke kompetencer jeg har tillært mig ved at se tilbage på alle dagene i min logbog.
Lyt til tekst og ordforklaring
Hvornår skriver jeg logbog?
Jeg skriver logbog, når jeg er i gang med et nyt projekt. Det kan være et nyt projekt på værkstedet eller i en projektuge. Det kan også være, at jeg er kommet i erhvervstræning eller i et afklaringsforløb. Jeg skriver i logbogen hver dag indtil projektet er slut. Jeg skriver lige efter, at jeg er færdig med dagens arbejde.
Hvis jeg har problemer med at skrive, så kan jeg indtale min logbog på min mobil.
Lyt til tekst og ordforklaring
Formålet med at skrive logbog
Mit formål med at skrive logbog er at blive bevidst om, hvad jeg har lært. Formålet er også at blive bevidst om, hvordan jeg lærte det. Jeg kan desuden finde frem til, hvad jeg præcist har svært ved. Jeg kan også opdage noget, jeg er rigtig god til og som jeg ikke troede, at jeg var god til.
Jeg kan altså følge min udvikling. Jeg kan blive bevidst om, hvilke nye faglige, sociale og personlige kompetencer, jeg har fået i løbet af projektet.
Når jeg gør mig overvejelser og får forskellige indsigter, kaldes det refleksion.
Faktaboks – Sjov viden:
Logbog kommer fra søfartens verden. Logbogen blev brugt til at notere dagens vejr. Noterne om vejret blev brugt til at finde frem til årsagen ved skibsulykker.
Logbog er et sammensat ord af log og bog. Log er et engelsk låneord, der kan betyde træklods. Det var en træklods, der blev brugt til at måle skibets hastighed.
Lyt til tekst og ordforklaring
Genreoverblik
Logbogen hører til hovedgenren fakta og dens overordnede kategori refleksion.
Jeg bruger genren fakta, når jeg beskriver noget, der er sket i virkeligheden. Jeg bruger kategorien refleksion, når jeg gør mig overvejelser og tanker om et emne eller begivenhed. Mit formål med at benytte refleksion er at inspirere læseren.
Andre genrer i kategorien refleksion er dagbog, blog og essay.
Lyt til tekst og ordforklaring
De danskfaglige krav til genren logbog
Der er en række krav til, hvordan jeg skal skrive eller indtale tekster i min logbog:
Fortællertype
Jeg skriver logbogen i 1. personsfortæller også kaldet jeg-fortæller. Når jeg senere læser min logbog eller en anden person læser logbogen, så vil de eller jeg opleve identifikation. Det vil sige forstå, hvem jeg er.
Synsvinkel
Jeg har som udgangspunkt kun indre synsvinkel i min tekst, fordi jeg kun har adgang til mine egne observationer, tanker og følelser.
Jeg kan også få mulighed for at skrive med ydre synsvinkel i logbogen. Det kan jeg, hvis en anden person fortæller mig om, hvordan de har oplevet min arbejdsindsats.
Jeg skriver med bagudsyn, fordi jeg skriver om begivenheder, der allerede er sket.
Argumentform
I logbogen er jeg først og fremmest objektiv i mine beskrivelse af min dag under forløbet. Det er den venstre spalte i det eksempel på en logbog, som du kan se her i teksten og i filmen.
Men i mine refleksioner er jeg subjektiv, når jeg beskriver, hvordan jeg oplevede dagens udfordringer og sejre. Det er den højre spalte i det eksempel, som du kan se her i teksten og i filmen.
Sprogstil
Jeg skriver sagligt og neutralt om min dag. Jeg forsøger at skrive så præcist som muligt om mine oplevelser uden at komme med mine egne holdninger. Selv når jeg reflekterer, undgår jeg at komme med for store følelsesmæssige udtryk
Skriv for eksempel: ”Jeg har svært ved forstå, hvad min lærer ville fortælle” i stedet for ”Min lærer er pisse dårlig til at forklare selv den nemmeste opgave.”
Tidsforløb
Jeg skriver om mine oplevelser i kronologisk rækkefølge. Jeg skriver om de oplevelser, som jeg har haft i den rækkefølge de skete. Det er især tydeligt i min logbog, fordi jeg skriver dato for hver ny dag i projektet eller praktikken.
Grammatik
Jeg skriver mine udsagnsord i datid, fordi jeg skriver om noget, der er sket.
Men: Jeg kan i min refleksion godt skrive i nutid, hvis der er noget, der går op for mig, mens jeg skriver i min logbog.
Sideopsætning
Jeg benytter samme sideopsætning hver gang jeg skriver i min logbog. Det gør jeg for at jeg nemt kan danne mig et overblik over min udvikling.
Udviklingslinje og konklusion
En udviklingslinje beskriver min udvikling fra projektets start til dets slutning. Jeg skriver en eller flere udviklingslinjer over min egen udvikling under projektet/praktikken. Det gør jeg, når projektet er slut, og når min logbog er færdig skrevet. Det kan bruges som en konklusion, hvor jeg kan opsummere, hvilke nye faglige såvel som sociale kompetencer, jeg har opnået.
Lyt til tekst
Opgaver
Opgave G niveau: Sådan skriver du en logbog
Du vil skrive en logbog over et projekt eller en praktik. Du benytter logbogs-skabelonen, som er her på siden. Du kan også se eksempel på en udfyldt dag i en logbog HER.
Når du skriver i din logbog, så forsøger du at benytte de danskfaglige krav. Det er dem, som er beskrevet i punktet de danskfaglige krav til genren logbog. Husk at skrive i din logbog hver dag under projektet. Når projektet er slut, er din logbog færdig.
Du skal også udarbejde 1-3 udviklingslinjer på baggrund af din logbog. Du kan bruge skabelonerne til udviklingslinjer til dette arbejde.
Afslutning på opgaven
Du skal til slut gemme din logbog og dine udviklingslinjer i din arbejdsportfolio.
Lyt til tekst og ordforklaring
Opgave D niveau: Sådan skriver du en logbog
Du vil skrive en logbog over et projekt eller en praktik. Du benytter logbogs-skabelonen, som er her på siden.
Når du skriver i din logbog, så forsøger du at benytte de danskfaglige krav. Det er dem, som er beskrevet i punktet de danskfaglige krav til genren logbog. Husk at skrive i din logbog hver dag under projektet. Når projektet er slut, er din logbog færdig.
Du skal også udarbejde 1-3 udviklingslinjer på baggrund af din logbog. Du kan bruge skabelonerne til udviklingslinjer til dette arbejde.
Afslutning på opgaven
Du skal til slut gemme din logbog og dine udviklingslinjer i dit arbejdsportfolio.
Ekstraopgave på D-niveau: skriv dagbog
På dette niveau skal du udover logbog også skrive en dagbog. Ved at have skrevet både en logbog og dagbog, kan du til eksamen vise ligheder og forskelle mellem de to genrer: det kaldes at udføre en komparativ analyse.
Du skal starte med at undersøge, hvad der er kendetegnet for genren dagbog. Du skal være særlig opmærksom på de forskelle, der er i argumentform og sprogstil.
Du kan også forklare, hvad der er det særlige ved både logbog og dagbog, når man analyserer dem ud fra den simple kommunikationsmodel (ekstra sider). Det kan du skrive ned i en kort følgetekst.
Afslutning på opgaven
Du skal til slut gemme din dagbog og din følgetekst i din arbejdsportfolio.
Lyt til tekst og ordforklaring