På denne side kommer du til at arbejde med genren læserbrev. Du skal lære om formålet med at skrive et læserbrev og om strukturen i et læserbrev. Du skal lære om det typisk sproglige ved et læserbrev, så du selv kan skrive et læserbrev, som kan blive del af den offentlige debat.
Sådan gør du: Start med at se filmen. Læs eller lyt til teksterne under ”Kom godt i gang”, inden du går i gang med opgaver længere nede på siden.
Journalistik: I denne genre skal du lære om det generelle ved artikler og journalistisk arbejde. Der er ekstratekster om dette i værktøjskassen til højre.
Opgave: Der er to niveauer af den samme afsluttende opgave. Aftal med din lærer, hvilken af opgaverne som du skal lave.
Skabeloner: Der er en skabelon nederst, som du kan bruge til at skrive dit læserbrev. Der er to skabeloner, én til hvert opgaveniveau.
Ordforklaring – læs eller lyt: De markerede ord har en ordforklaring, som du kan læse ved at holde musen over ordet. Du kan få ordforklaringen læst op under hvert tekstafsnit. Alle ordene kan du også se i ordforklaringen øverst til højre.
God arbejdslyst.
Kom godt i gang
Hvad er et læserbrev?
Læserbrevet er en faktatekst, som hører til kategorien opinion. Et læserbrev er en type artikel, som bliver udgivet i aviser. Det er en tekst, som er skrevet af en af avisens læsere og ikke af en journalist.
Den læser, som er afsender af læserbrevet, deler sine egne holdninger med avisens andre læsere. Indholdet af artiklen er som regel et emne eller en sag, der er aktuelt og vigtigt for andre læsere. På den måde indgår læserbrevet i den offentlige debat om netop det emne.
Læseren/afsenderen præsenterer sit eget syn på emnet og er skarp til at komme med sin egen holdning. Afsenderen argumenterer med konkrete eksempler, som ofte er knyttet til afsenderens personlige erfaring. Sidst i læserbrevet opfordrer afsenderen sine læsere til en bestemt handling eller til at tænke på en bestemt måde.
Formålet med læserbrevet er at argumentere målbevidst for at overbevise modtageren. Et læserbrev minder lidt om et debatindlæg, men det er meget kortere og er mere løs i sin form.
Hvordan kommer jeg i gang med at skrive et læserbrev?
Når jeg skal skrive et læserbrev, starter jeg altid med at tænke på noget, som jeg føler stærkt for. Måske er der noget, som jeg synes er frustrerende i samfundet. Eller måske mangler der andre synspunkter på en vigtig sag – som fx klimadebatten.
Når jeg har fundet mit emne, undersøger jeg emnet og finder frem til min egen holdning. Jeg husker på, at det er min stemme, der skal skinne igennem i mit læserbrev. Samtidig husker jeg også på, at mit læserbrev bliver en del af den offentlige debat. Ved at skrive et læserbrev deltager jeg aktivt i den demokratiske debat i det danske samfund.
Sådan starter jeg mit læserbrev
Min holdning og mine meninger til emnet står nu klart for mig. Nu skal jeg skrive en rubrik, som jeg ved vil provokere avisens læsere.
Jeg går videre til præsentationen af emnet. Her er det vigtigt, at jeg tydeligt fortæller, hvad mit synspunkt på emnet er. Jeg fremhæver de ting, som jeg mener er problematiske i forhold til emnet.
Indholdet i mit læserbrev
Det er nu tid til at jeg argumenterer for mit synspunkt. Jeg sørger for at have en tydelig påstand, som jeg underbygger med et belæg. Og til sidst tilføjer jeg hjemmel. Jeg skriver flere argumenter for mit synspunkt.
Nu kommer jeg med et eksempel på en løsning eller et par gode ideer. Eller jeg opfordrer avisens læsere til at tænke over, hvordan vi i fællesskab kan løse den problematik, som mit læserbrev handler om.
Afslutning på mit læserbrev
Inden min konklusion og afslutning henvender jeg mig til avisens læsere. Jeg appellerer til dem og prøver at skabe en relation til dem, så de til sidst er overbevist om mit synspunkt på emnet. Jeg afslutter mit læserbrev med en klar konklusion, så læseren får lyst til selv at handle og tage stilling.
Lyt til tekst og ordforklaring
Tjekliste til at skrive læserbrev
Her er en række punkter, som du skal være opmærksom på, når du skriver dit læserbrev. Nogle af dem drejer sig om, hvordan teksten er stillet op – dvs. tekstens layout. Andre drejer sig om, hvordan du skriver selve indholdet i læserbrevet.
Rubrik
- Rubrik er ligesom en overskrift. Vælg en række ord, der fanger læserens opmærksomhed. Formålet med rubrikken er at afsløre noget om, hvad læserbrevet handler om uden at fortælle alt.
Præsentation
- I starten af teksten skal du skrive en kort præsentation, så læseren ikke er i tvivl om emnet eller din begrundelse for at skrive læserbrevet.
Vær tydelig
- Din personlighed, dine følelser og dit humør skal skinne igennem i teksten. Læserbrevet handler først og fremmest om dine tanker. Du skal fokusere på dine egne erfaringer. Sørg for at have et klart budskab i dit læserbrev.
- Et læserbrev må gerne været følelsesladet. Du kan fx være utilfreds og vred. Især hvis du har en god grund til det. I læserbrevet er det ok at være passioneret og subjektiv. Men du skal ikke være så følelsesladet, at du nærmest skriger af dine læsere. Målet er at få læseren over på din side.
Synspunkt
Dit synspunkt skal skrives ind tidligt i teksten, så læseren ved, hvad din holdning er.
- I teksten skal du skrive argumenter med reelle eksempler, der støtter dit synspunkt.
- Et stærkt argument med eksempler vinder i diskussioner.
TIP: Her er et tip til at skrive om dit synspunkt. Stil dig selv spørgsmålene:
- Hvorfor synes jeg det, jeg synes?
- Hvilke erfaringer har jeg selv?
- Hvilke oplevelser har gjort, at jeg har denne holdning?
Sprog i teksten
- Dit sprog skal være dit eget og personligt. Men du skal stadig skrive i et sprog, hvor læseren kan forstå dig og din pointe. Hold en ordentlig tone, men vær ikke tilbageholden med at vise din holdning.
TIP: Pas på! Hvis du kommer til at lyde nedladende eller aggressiv, mister du dine læsere.
Løsninger
- Inden du begynder at skrive læserbrevet, er det en god idé at have en løsning klar til problemet, du skriver om. Foreslå løsninger på problemet sidst i dit læserbrev. Har du ikke en løsning, så kom med en idé.
Appellér
- Appellér til modtageren. Henvend dig læserens egne følelser og fornuft. Skab en relation mellem dig selv og dine læsere, så de i sidste ende bliver overbevist om dit syn på emnet.
Opsamling
- Slut af med en motiverende opsamling eller konklusion, så læseren får lyst til at tage handling eller stilling.
Lyt til tekst og ordforklaring
Værktøjskasse
Genrer i danskfaget
Hvad er en artikel?
Standard layout i artikler
Sproglige kendetegn ved opinionsartikler: Appelformer
Hvordan laver jeg et godt argument?
Nyhedskriteriet: hvornår er det egentlig en nyhed?
Argumentationsmodel
Opgaver
Opgave G niveau
Du skal skrive et læserbrev om en aktuel sag, problem eller begivenhed. Du vælger selv dit emne. Husk at du skal have et klart budskab i dit læserbrev.
Sådan skriver du:
Brug dit eget sprog, men fokusér på at have en god tone og skriv i 1. persons fortæller. Husk at i læserbrevet må du gerne være subjektiv.
Du kan vælge at have én eller flere appelformer, men du skal have én appelform, som er tydelig. Appelformerne er etos, logos eller patos.
Lav et layout, som indeholder alle elementer for læserbrevsgenren. Du kan bruge det layout, som følger med opgaven eller lave dit eget.
Følgetekst til læserbrevet
Når du har skrevet dit læserbrev, skal du skrive en separat følgetekst. Her forklarer du hvornår, hvordan og hvorfor du har valgt de appelformer, du har brugt. Du kan fx skrive: ’Jeg har brugt patos i min rubrik for at vække en følelse af vrede hos mine læsere.”
Afslutning på opgaven
Du skal gemme dit læserbrev og din korte tekst i din arbejdsportfolio.
Lyt til tekst og ordforklaring
Opgave E og D niveau
Du skal skrive et læserbrev om en aktuel sag, problem eller begivenhed. Du vælger selv dit emne. Husk at du skal have et klart budskab i dit læserbrev.
Sådan skriver du:
Brug dit eget sprog, men fokusér på at have en god tone og skriv i 1. persons fortæller. Husk at i læserbrevet må du gerne være subjektiv.
Du kan vælge at have én eller flere appelformer, men du skal have én appelform, som er tydelig. Appelformerne er etos, logos eller patos.
Lav et layout, som indeholder alle elementer for læserbrevsgenren. Du kan bruge det layout, som følger med opgaven eller lave dit eget.
Følgetekst til læserbrevet
Når du har skrevet dit læserbrev, skal du skrive en separat følgetekst. Her forklarer du hvornår, hvordan og hvorfor du har valgt de appelformer, du har brugt. Du kan fx skrive: ”Jeg har brugt patos i min rubrik for at vække en følelse af vrede hos mine læsere.”
Nyhedskriterier
Du skal kunne anvende de fem nyhedskriterier i dit læserbrev. I din separate tekst, skal du ligeledes forklare, hvordan du har brugt de fem nyhedskriterier og hvornår.
Sproglige virkemidler
Har du brugt nogle særlige sproglige virkemidler som fx metaforer, sammenligninger, ordsprog? Så kan du kommentere på dem i din separate tekst.
Afslutning på opgaven
Du skal gemme dit læserbrev og din korte tekst i din arbejdsportfolio.
Lyt til tekst og ordforklaring