Økonomi

Lego vil ikke reklamere på sociale medier i mindst 30 dage

Du kommer nok ikke til at se mange lego-reklamer på de sociale medier de næste 30 dage.

Foto: Xavi Cabrera/Unsplash

Julius Tromholt-Richter


2 juli, 2020



Lego stopper sine reklamer på sociale medier i mindst 30 dage. Sociale medier gør nemlig ikke nok for at fjerne hadefulde opslag.

Flere end 400 forskellige firmaer har valgt at boykotte Facebook.

De mener nemlig ikke, at Facebook gør nok for at fjerne hadefulde opslag. Det kan være opslag, som er racistiske eller opfordrer til vold.

Når firmaerne boykotter Facebook, så mister Facebook penge. På den måde vil firmaerne presse Facebook til at lave nye regler.

Her kan du læse mere om, hvorfor de er så utilfredse med Facebook.

Det er blandt andet store firmaer som Coca-Cola, Adidas, Ford, Starbucks og fødevare-giganten Unilever, som har valgt at boykotte Facebook. Magasinet Forbes har lavet en liste over alle de firmaer, som boykotter. Se den her.

Og nu vil det danske firma Lego også være med på boykottet. Det skriver de i en presse-meddelelse.

Hvorfor vil Lego være med?

Lego vil gerne bidrage til et bedre miljø på de sociale medier. Det forklarer Julia Goldin, som er marketingschef i Lego, ifølge TV2.

”Vi er forpligtet til at have en positiv indflydelse på børn og den verden, som de skal arve. Det inkluderer at bidrage til et positivt og inkluderende digitalt miljø, der er fri for had-udtalelser, diskrimination og mis-information,” forklarer hun.

Lego fortæller, at der ikke vil blive brugt færre penge på reklamer de næste 30 dage. Lego vil bare bruge pengene andre steder end på sociale meder.

Hvad siger Facebook?

Efter de mange boykots lover Facebook nu at gøre mere for at fjerne hadefulde annoncer.

”Vi vil stramme vores annonce-politik, så vi forbyder påstande om, at folk af en bestemt race, etnicitet, nationalitet, religion, seksuel orientering eller kønsidentitet skulle true andre menneskers sikkerhed, sundhed eller liv,” siger Mark Zuckerberg til nyhedsbureauet AP.

Han fortæller også, at Facebook ikke vil fjerne hadefuldt indhold, hvis det indeholder en nyhed, som er vigtig for folk at få. Så vil indholdet i stedet blive markeret med en advarsel eller en kommentar – ligesom man har set Twitter gøre det.

Men hvis et opslag indeholder opfordringer til vold eller forkert information, særligt i forbindelse med det amerikanske præsident-valg i november, så vil Facebook fjerne det.

Forleden fjernede Facebook faktisk et opslag fra Donald Trump, fordi det indeholdte symboler, som nazisterne brugte under 2. Verdenskrig. Læs mere om det her.

LÆS OGSÅ: Først i Grønland, nu i København: Nogle laver hærværk mod statuer af den samme mand.




© Copyright - seismo 2019