Identitet

Hvorfor er orker altid de onde i rolle-spil? Det vil firma lave om på

Orker bliver tit beskrevet som onde og voldelige.

Foto: Shutterstock.com

Julius Tromholt-Richter


24 juni, 2020



Orker bliver altid set som onde i film og spil. Det vil firmaet bag spillet Dungeons & Dragons ændre. De mener nemlig at der bliver set ned på orker, som der bliver set ned på andre grupper i samfundet.

Orker, trolde, elvere og magi. De fleste kender den klassiske rolle-spilsverden, som man også kender fra spil og film som Ringenes Herre.

Her er orkerne altid de onde. Men hvorfor er de egentlig det? Kan orker ikke også være gode?

Det mener firmaet bag det berømte rolle-spil Dungeons & Dragons godt, at de kan. Derfor vil de ændre i spillet, for at vise, at det er okay at være anderledes.

Hvorfor må orkerne ikke være onde?

Dungeons & Dragons er et bræt-spil fra 1974, hvor hver spiller har en figur, som tager på eventyr i en fantasy-verden med blandt andre orker og elevere.

Man spiller spillet efter forskellige bøger, som indeholder forskellige eventyr.

I de nyeste to bøger vil firmaet Wizard of the Coast, som står bag spillet, have fokus på blandt andre orkernes rolle i universet. Det skriver de i en presse-meddelelse.

”Gennem Dungeons & Dragons 50-årige historie er blandt andre orker og sort-elvere blevet karakteriserede som dyriske og onde, og de er blevet beskrevet på en måde, der minder om den måde, virkelighedens etniske grupper er blevet omtalt nedladende på. Det er forkert. Det er ikke noget, som vi tror på,” står der i pressemeddelelsen.

En etnisk gruppe er en bestemt gruppe af mennesker i en befolkning, som har en anden kultur, race, sprog, religion eller lignende, end resten i landet. Det kan for eksempel være tyrkere i Danmark. Det skriver Lex.dk.

Der vil også blive lavet en udvidelse af spillet, hvor man kan ændre baggrundshistorien for sin karakter. Man er derfor ikke nødvendigvis dum, fordi man er halv-ork – sådan som det ellers er nu. Det skal være med til vise, at alle er forskellige, og at alle har forskellige evner.

Wizard of the Coast forklarer, at orkerne i deres univers skal være lige så frie som mennesker, til at bestemme hvem de er og hvad de vil.

Glade for nyt tiltag

Hos Bifrost, som er landsforeningen for danske rollespilsforeninger, er man glade for det nye tiltag. Det fortæller René Bokær, som er generel-sekretær hos Bifrost, til DR.

”Rollespil er et fantastisk redskab til at lære børn og unge mennesker empati og at sætte sig i andres sted. Det er kun blevet nemmere af det her tiltag,” siger han.

Er det godt, at orkere nu bliver vist anderledes?

Vis resultater

Indlæser ... Indlæser ...



© Copyright - seismo 2019