EU’s forandring – få børn og gamle mennesker

Når man undersøger, hvordan en befolkning er sat sammen på, så kan man kigge på mange ting. Hvor mange børn, unge og gamle er der i et samfund? Hvor mange børn bliver der født? Hvornår dør folk? Bor folk i byen eller på landet? Hvilket køn har folk? Hvad arbejder folk med? Det kalder man for demografi.

EU har store demografiske udfordringer. Hvilke udfordringer har EU? Hvorfor er det et problem? Hvordan tackler EU dem? Og er det overhovedet EU’s ansvar eller ligger ansvaret hos det enkelte land?

Det kan du blive klogere på i dette tema.

Artikler

Videoer

1. Hvad er demografiske udfordringer i EU?

2. Faldende fødselsrater

3. En aldrende befolkning – San Giovanni Lipioni

4. Affolkning i EU

EU’s genopretning på landet

Arbejd med emnet i undervisningen

Mål med aktiviteten:

  • I kan redegøre for EU demografiske udfordringer omhandlende affolkning, fødselsrater og et stigende antal af ældre borgere
  • I kan tage stilling til og diskutere mulige løsninger på udfordringerne
  • I kan diskutere EU’s rolle overfor det enkelte lands

Spørgsmål til eleven:

Affolkning:

  • Hvilke udfordringer har EU med affolkning?
  • Hvorfor er det en udfordring?
  • Hvad man kan gøre ved udfordringen?
  • Har Danmark udfordringer med affolkning?

Fødselsrater:

  • Hvilke udfordringer har EU med fødselsrater?
  • Hvorfor er det en udfordring?
  • Hvad kan man gøre ved udfordringen?
  • Har Danmark udfordringer med fødselsrater?

Et stigende antal ældre:

  • Hvilke udfordringer har EU med det stigende antal af ældre?
  • Hvorfor er det en udfordring?
  • Hvad man kan gøre ved udfordringen?
  • Har Danmark udfordringer med affolkning?

Diskussion i klassen:

  • Kan man ikke bare lade unge flytte til storbyerne og så lade de små byer dø?
  • Skal politikere gøre noget for at få folk til at bo i små byer?
  • Skal politikere gøre noget for at få folk til at få flere børn?
  • Hvem har ansvaret for at løse de demografiske udfordringer? EU? De enkelte lande? Borgerne?
  • Hvad kan man gøre for at løse udfordringerne?

Idéer til yderligere research for eleven:

  • I hvilke EU-lande er problemet størst/mindst?
  • Hvordan ser det ud i lande udenfor EU?
  • Hvordan ser den historiske udvikling ud?
  • Hvorfor er det et problem netop nu?