Alkohol

Det er svært at reklamere for alkohol – hvilke regler findes der?

Når man reklamerer for mad og drikke, så skal man have det til at se lækkert ud.

Foto: Elin Tabitha/Unsplash.

Julius Tromholt-Richter

Andreas Hansen


19 marts, 2021



Hvis man skal reklamere for alkohol, så er der en masse regler, man skal følge. Derfor bruger de firmaer, som sælger alkohol, ofte andre metoder.

Forestil dig, at du har designet et par nye bukser. Du mener selv, at det er verdens fedeste par bukser.

Dem vil du gerne sælge, så du kan tjene nogle penge. Men det er de færreste produkter, som sælger sig selv. Du bliver nødt til at lave en reklame, så folk forstår, hvor lækre de her bukser er.

Sådan er det for alle firmaer, som opfinder noget nyt. Man er nødt til at reklamere for sit produkt, så folk bliver klar over, at det eksisterer. Ellers bliver det svært at sælge det.

Sådan er det også for de firmaer, som sælger alkohol.

Men det er ikke lige så enkelt at reklamere for alkohol som for et par lækre nye bukser.

Der findes nemlig en masse regler, når man skal reklamere for alkohol.

Hvad er reglerne?

I Danmark er det forbudt at reklamere for alkohol til børn og unge under 18 år. Hvis man gør det alligevel, så kan man få en bøde.

Børn og unge er nemlig ofte lette at påvirke med reklamer.

Hvordan gør vores naboer?

Faktisk er reglerne for reklamer for alkohol meget strengere i vores nabolande.

  • I Norge er det helt forbudt at reklamere for alkohol. Heller ikke til voksne.
  • I Island er det også helt forbudt at reklamere for alkohol. Heller ikke til voksne.
  • I Sverige er det forbudt at reklamere for alkohol til børn og unge under 25 år. Det er også forbudt at reklamere for alkohol med mere end 15 procent alkohol. Det vil sige spiritus som vodka, whisky, rom og så videre.

Der findes også regler for, hvordan personerne skal opføre sig i en reklame for alkohol. Det må for eksempel ikke se ud, som om man præsterer bedre, hvis man drikker alkohol. Du kan altså ikke lave en reklame med en dreng eller pige, som lige pludselig scorer tre mål i en fodboldkamp, fordi han/hun har drukket en øl.

Det må heller ikke se ud, som om man bliver smartere, klogere, bedre i sengen, mere attraktiv eller populær, fordi man har drukket alkohol.

En reklame må heller ikke opfordre folk til at drikke for meget. Og den må heller ikke fremstille dem, som ikke drikker, negativt.

Udover loven findes der også en masse frivillige regler, som handler om, hvor og hvordan man må reklamere for alkohol. De regler er aftalt mellem de firmaer, som laver og sælger alkohol, reklamebranchen og Erhvervsministeriet.

Man er blandt andet blevet enige om regler for, hvor reklamer for alkohol må være. Hvis reklamen er et offentligt sted – det kan være en plakat ved et busstoppested – så må den ikke hænge i områder, hvor børn og unge ofte befinder sig. Det kan for eksempel være tæt på en skole eller en fritidsklub.

Man må ikke reklamere for alkohol på hjemmesider, hvor over 30 procent af brugerne er børn og unge. Det kan for eksempel være på de sociale medier.

I reklamer for alkohol må man ikke bruge personer, som er under 25 år. Og man skal kunne se på dem, at de er over 25 år.

Man må ikke bruge personer i reklamen, som særligt henvender sig til børn og unge. Det kan for eksempel være en influencer.

Så der er altså rigtig mange regler at holde styr på.

Her kan du se alle reglerne.

Hvordan reklamerer de så?

Med så mange regler må alkoholfirmaerne reklamere for deres produkt på andre måder.

De gør ofte to ting:

1) De sponsorerer firmaer og begivenheder.
2) De placerer alkohol i film, serier og forskellige tv-programmer. Det kalder man for ”produktplacering”.

At sponsorere et firma eller en begivenhed
Mange firmaer, som sælger øl og spiritus, sponsorerer ofte begivenheder som koncerter, festivaler eller arrangementer med sport.

Har du for eksempel nogensinde hørt om Grøn Koncert? Det er en musikfestival, som er lavet i samarbejde med Tuborg, der sælger øl.

Flere sportsklubber er også sponsoreret af firmaer, som sælger alkohol. Fodboldklubben FC København er sponsoreret af Carlsberg. Odense Boldklub er sponsoreret af Albani. Og AGF er sponsoreret af Ceres. Alle firmaer, som sælger øl.

Firmaerne betaler en masse penge for at have deres navn stående på trøjen. Når du sidder og ser en fodboldkamp i fjernsynet, så håber firmaet, at du måske får lyst til at drikke deres øl.

Når alkoholfirmaer sponsorerer sport og musik, så vil de gerne have, at man skal forbinde alkohol med nogle af de positive ting, som man oplever til en festival eller en fodboldkamp. Det kan være fællesskab, succes, begejstring og det at hygge sig med sine venner eller familie.

Produktplacering
Har du nogensinde set en film, hvor hovedpersonen drikker en øl? Og hvor flasken bliver holdt på en måde, så alle kan se logoet på flasken klart og tydeligt? Det er ikke tilfældigt. Når det sker, så har et firma nemlig betalt en masse penge for, at det er lige præcis deres øl, der bliver drukket.

På den måde kan man lave en reklame for en bestemt øl. Det kalder man for produktplacering.

I filmen Spider-Man fra 2002 kan du for eksempel se Spider-Man hoppe rundt på en stor Carlsberg-lastbil. Se klippet her:

I Danmark er produktplacering forbudt. Men det er tilladt, hvis det sker i programmer, som er købt eller lavet i udlandet.

Man ser det ofte i realityprogrammer og serier. Hvis et program indeholder produktplacering, så skal det stå på skærmen i programmets start og slutning. Det står som regel nede i hjørnet.

Det kan også være, at hele programmet er sponsoreret af et alkoholfirma. Så vil man typisk høre en stemme i starten sige ”dette program er lavet i samarbejde med…”

Det er dog ulovligt at reklamere for alkohol i et program, som henvender sig til børn og unge under 18 år.

Det er ikke kun firmaer, som sælger alkohol, der benytter sig af produktplacering. Det gør alle mulige andre firmaer også.

Hvilken type programmer tror du, ville være smart for firmaer, der sælger øl og spiritus, at have deres produkt med i?




© Copyright - seismo 2019