Colombia – en blodig kamp for rettigheder

I dette undervisningsforløb skal du undersøge, hvordan arbejdernes rettigheder er i Colombia.

Baggrund

I Danmark tager mange for givet, at man har en kontrakt, feriepenge og rettigheder på sit arbejde. Men i andre lande ser det anderledes ud. I Colombia har fagforeningsfolk i årtier risikeret livet for at forbedre arbejdernes forhold. De er blevet truet, forfulgt og dræbt. Alligevel kæmper mange videre for retten til at organisere sig og få en ordentlig løn.

EU har indgået en aftale om handel med Colombia. I den står blandt andet, at arbejderne i Colombia skal have ordentlige rettigheder. Men bliver det overholdt? Og hvordan ser virkeligheden ud for de mennesker, som dyrker vores sukker, bananer og palmeolie?

Start din mission her

Din mission: 

Du arbejder for den danske stat og er blevet sendt til Colombia. Din opgave er at undersøge, hvordan arbejderne har det i landet. Har de ordentlige arbejdsforhold og adgang til fagforeninger? Eller bliver de presset til tavshed?

Undervejs i rejsen møder du ambassadøren, arbejdere, en leder af en fagforening, arbejdsgivere og eksperter. Du skal lytte, tage noter og vurdere, om Colombia lever op til aftalen med EU.

Efter rejsen skal du skrive en rapport, hvor du vurderer situationen og kommer med anbefalinger.

Baggrundsartikler

Elevarbejde

Mål med aktiviteten

– I kan forklare, hvad en fagforening er, og hvorfor de findes
– I kan beskrive arbejdernes vilkår i Colombia
– I kan forklare, hvad en handelsaftale er, og hvordan den virker
– I kan tage stilling til, om EU bør handle på situationen i Colombia
– I kan reflektere over forskelle mellem Danmark og Colombia

Aktiviteten omfatter:
– Interaktiv dokumentar: Colombia – en blodig kamp for rettigheder (ca. 1 time)
– Elevrapport: Hvordan er arbejdernes rettigheder i Colombia?
– Diskussion og refleksion i klassen

Før du starter dokumentaren

Formål: Aktivere forforståelse og sætte rammen for temaet

Individuel opgave eller i grupper:
– Hvad tror du, en fagforening laver?
– Hvad betyder det, at en arbejder er organiseret?
– Hvorfor tror du, at nogen ikke vil have fagforeninger på arbejdspladsen?

Skriftligt:
– Hvad tror du, er de største problemer for arbejdere i Colombia?
– Hvad tror du, forskellen er på Danmark og Colombia?

Undervejs i dokumentaren

Formål: Undersøg og analysér forskellige kilders udsagn. Udvalgte kilder kan vælges, hvis der ønskes at gøre forløbet kortere.

Notatskema for hver person i spillet:
– Navn og rolle (arbejder, fagforening, ekspert osv.)
– Hvad siger de om arbejdernes forhold?
– Hvilke problemer eller løsninger nævner de?

Overvej:
– Er der nogen, der siger noget helt andet end de andre?
– Hvorfor tror du, nogle siger, de ikke kender til vold eller trusler?

Efter dokumentaren: Opgave og debat

Formål: Argumentation, vurdering og handlekompetence

Skriv en rapport (individuelt):
– Hvordan er vilkårene for arbejdere i Colombia?
– Hvilken betydning har fagforeningerne i Colombia?
– Hvilke problemer støder arbejderne på?
– Hvad foreslår forskellige kilder som løsninger?
– Hvad siger handelsaftalen med EU?
– Lever Colombia op til aftalen med EU?

Diskussion i klassen:
– Bør EU blande sig i arbejdernes vilkår i Colombia?
– Hvad er vigtigst: billige varer eller gode arbejdsforhold?
– Hvordan adskiller den danske model sig fra Colombia?

Ekstra opgaver til fordybelse eller differentiering:

– Undersøg FN’s Verdensmål i relation til Colombia:

– Find mindst to Verdensmål, som du mener bliver påvirket af forholdene for arbejderne i Colombia.
– Forklar, hvordan de bliver påvirket.
– Brug eksempler fra interviews og scener i spillet til at underbygge dine svar.

– Sammenlign med Danmark:
– Hvad er forskellen på arbejdernes rettigheder i Colombia og i Danmark?
– Hvilke mål synes du, er sværest at opfylde i Colombia – og hvorfor?

Projektet er udviklet af Julius Christiansen Tromholt for Seismo og finansieret med tilskud fra OPEN. Ansvaret for indholdet er alene tilskudsmodtagers.