Bhutan – et lykkeligt land?
I dette undervisningsforløb skal du undersøge Bhutan og spørgsmålet om lykke.
Baggrund
Hvordan måler man et lands fremskridt? I de fleste lande i verden måler man det blandt andet i BNP – bruttonationalproduktet. Her kan BNP sige noget om, hvor god en økonomi et land har og hvor rigt landet er. Hvis et land har et højere BNP end sidste år, så har landet økonomisk vækst.
I det lille land Bhutan, som ligger klemt inde mellem Indien og Kina, har man valgt at have et andet fokus. Her måler man ikke landets fremskridt via økonomi, men via lykke. Som det eneste land i verden har Bhutan nemlig et lykkeindeks. Der også det eneste CO2-negative land i verden, da landet optager mere CO2, end det udleder.
Landet har med succes markedsført sig som et utopisk, fredeligt og lykkeligt samfund, hvor Bhutans lykke-indeks er kendt over hele verden. Men kradser man lidt i overfladen, er Bhutan også et land med enorm stor fattigdom, undertrykkelse af landets minoriteter, ligesom befolkningen har meget begrænset ytrings- og religionsfrihed.
Er Bhutan et lykkeligt land, hvis lykkeindeks bør inspirere resten af verden, og som kan vise vejen til den grønne omstilling, eller er det et undertrykkende diktatur, der bruger lykkeindekset til at dække over landets mange udfordringer? Kan lande i Vesten med et stort fokus på økonomisk vækst lære noget af Bhutans lykkeindeks? Hvad er fordelene og ulemperne ved hhv. BNP og lykkeindekset? Kan man tage elementer fra de to tilgange?
Det skal du rejse til Bhutan for at undersøge. Pak din kuffert og tag afsted til Bhutan – tordendragens land.
Dem du skal møde
Dorji Tshering
Guide og ejer
Namgyel Wanchuk
Ekspert i lykkeindeks
Namgay Wanchuk
Buddhistisk munk
Ugen Tsring
NGO og cafeejer
Sonam Zangmo
Tæppe- og svampesælger
Kumbi Hami
Landarbejder
Ram Bahadur
Bhuthanesisk flygtning i Nepal
Tilak Rai
Sunita Rai
Din mission
Undersøg Bhutan og spørgsmålet om lykke
I denne interaktive dokumentar skal du møde mennesker i Bhutan og Nepal, som fortæller om livet i et land, der prioriterer lykke over økonomisk vækst.
Du skal:
– Undersøge, hvad lykkeindekset går ud på – og om det virker.
– Møde mennesker fra forskellige lag af samfundet og høre deres synspunkter.
– Sammenligne Bhutans tilgang med vestlige landes fokus på økonomi.
– Undersøge, hvad der skete med Lhotshampas-folket – og hvilken rolle det spiller i fortællingen om lykke.
– Overveje, om Danmark og resten af verden kan lære af Bhutan
Baggrundsartikel
Start din mission her
Tryk på billedet herover for at starte den interaktive dokumentar. Før du starter din mission bør du læse afsnittet: Før du starter dokumentaren
Elevarbejde
Mål med aktiviteten
– Eleven kan redegøre for Bhutans brug af lykkeindekset og diskutere dets konsekvenser.
– Eleven kan sammenligne økonomisk vækst og lykke-indekset.
– Eleven kan perspektivere projektet til kapitalisme og Vestens måde at tænke på
– Eleven kan anvende FN’s Verdensmål til at vurdere konsekvenserne af forskellige valg.
– Eleven kan diskutere menneskerettigheder – med fokus på Lhotshampas-folket.
Aktiviteten omfatter:
– Interaktiv dokumentar: Bhutan – et lykkeligt land? (varighed ca. 40 minutter)
– Refleksionsprojekt: I vælger selv, hvordan I vil præsentere jeres vurdering.
– Diskussion og evaluering i klassen.
Før du starter dokumentaren
Gør jer klar til at starte jeres undersøgelse.
- Mød bhutanesiske embedsfolk, lokale bønder, religiøse ledere og flygtninge i Nepal.
- Undersøg, hvordan lykke måles – og hvem der får glæde af den politik.
- Notér hvilke fordele og ulemper, der nævnes ved både lykkeindeks og økonomisk vækst.
- Tal med ofre for Bhutans politik og spørg: Hvem definerer lykke i Bhutan?
Når I er færdige, skal I vælge, hvordan I vil præsentere jeres vurdering. Det kan være med en video, podcast, plakat, PowerPoint, artikel, planche – eller noget helt andet. Du skal argumentere for dit valg af medie og argumentere for dit jeres synspunkt.
Efter jeres undersøgelse skal I reflektere over
- Hvordan virker lykkeindekset i Bhutan – og for hvem?
- Hvad er fordelene og ulemperne ved BNP og lykke som målestok?
- Hvad betyder kapitalisme – og hvordan adskiller Bhutans model sig fra Vestens?
- Hvem er Lhotshampas-folket, og hvad kan deres historie fortælle os om Bhutan?
- Hvilke af FN’s Verdensmål er på spil i Bhutan og Nepal?
Evaluering i klassen:
– Hvad lærte I af at undersøge Bhutan?
– Hvad mener I, verden kan lære af Bhutan – og hvad bør vi ikke kopiere?
– Er der én rigtig måde at måle fremskridt på – eller skal vi tænke mere nuanceret?
Ekstra opgaver til fordybelse eller differentiering
Undersøg FN’s Verdensmål i spillet:
– Find mindst tre mål, som Bhutan påvirker – både positivt og negativt.
– Hvordan hænger lykke og verdensmål sammen?
Mini-leksikon:
– Forklar begreberne: BNP, lykkeindeks, kapitalisme, diktatur, menneskerettigheder.
Perspektivering:
– Ville Bhutans model kunne fungere i Danmark? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Kan man måle lykke? Hvordan ville det påvirke samfundet, hvis vi prøvede?
Undersøg Lhotshampas-folkets historie:
– Hvad skete der? Hvor bor de i dag? Hvordan lever de?
– Hvad siger deres historie om ytringsfrihed og mangfoldighed i Bhutan?
Kreativ opgave: – Design dit eget “lykke-samfund”: Hvilke værdier prioriterer du? Hvordan måler du fremskridt? – Hvilke verdensmål hænger sammen med din model?














