Fjerde uge (efterfasen):

I den fjerde uge arbejder I med at lave en ny alkoholpolitik.

I indsamler viden om den gældende lovgivning på området i Danmark: aldersgrænser, regler i trafikken, Sundhedsstyrelsens anbefalinger mm.

Herefter kigger I ud i verden for at få inspiration fra andre lande, som har andre regler, kulturer og syn på alkohol. I skal blandt andet undersøge alkoholkulturen i lande som Island, USA, Sverige og den arabiske verden.

Endelig får I inspiration til deres lovgivning ved at undersøge de udfordringer alkohol skaber i samfundet (trafikdrab, alkoholisme, skilsmisser, vold mv.).

  • I laver i hver gruppe et par lovforslag.
  • I diskuterer lovforslagene i en demokratisk proces svarende til hvis lovforslagene blev behandlet i Folketinget. Hver gruppe kan agere hvert sit fiktive parti, og på rollekortene kan partiets fokusområder være simpelt beskrevet. Et parti går måske op i personlig frihed, så alle selv må bestemme om de vil drikke. Et andet går op i at befolkningen er sund, og vil derfor gerne påvirke folks drikkevaner osv.
  • Når I kommer frem til en form for konsensus udarbejder I hovedtankerne i en ny alkoholpolitik for hele samfundet, der i praksis bl.a. kan bruges til skolefester.

I kan i matematik arbejde med at udregne alkoholpromillen. Hvor stor er forskellen på promillen, hvis man er en mand eller kvinde? Hvor mange kalorier er der i forskellige typer af alkohol? Hvordan regner man det ud?

Slutteligt evaluerer I og jeres underviser forløbet i fællesskab.

Materiale til denne uge:

Tekster:
1) Baggrund: I Island er det lykkedes at få de unge til at drikke mindre – hvad er der sket?
2) Fest og ballade eller pisk og fængsel: Hvordan ser andre lande på alkohol?
3) At køre fuld i bil kan blive det sidste du gør – hvor farligt er det?

Video:

1) Reportage fra Island: Hvad har de gjort på Island, for at få de unge til at drikke mindre?
2) Kasper fortæller om sin storebror, som mistede livet i en spiritusulykke i trafikken

1) Reportage fra Island.

2) Kasper fortæller om sin storebror.