Økonomi

Slut med el-løbehjul? Stort firma dropper udlejning om natten

Vois el-løbehjul bliver brugt i flere danske byer, blandt andet København, Aarhus, Odense og Aalborg.

Foto: Markus Spiske/Unsplash

Freya Ea Bjørnlund


25 september, 2020



I København er det slut med at tage et løbehjul hjem om natten, efter du har været i byen.

Hvad gør du, når du skal hjem fra byen? Taxaer er dyre, busser tager lang tid, og cyklen er besværlig. Mange vælger el-løbehjulet.

Her er reglerne om løbehjul

  • Du skal være fyldt 15 år. Nogle firmaer kræver dog 18 år. Hvis du er under 15 år, skal du være sammen med en voksen.
  • Du skal følge cykel-reglerne. Du skal køre på cykel-stien, hvis der er cykelsti, og følge cyklist-signaler og -skilte.
  • Du må ikke køre på fortovet, på gang-stier eller i fodgænger-felter.
  • Du skal give tegn ved sving og stop.
  • Der må kun være én person på løbehjulet.
  • Du skal køre med lys på hele døgnet.
  • Promille-grænsen er 0,5, og du må ikke have taget ulovlige stoffer.
  • El-løbehjul må højst kunne køre 20 kilometer i timen.
  • Hvis du ikke overholder reglerne, kan du få en bøde.

Kilde: Sikker Trafik

Men det skal stoppes. Det mener Voi, som udlejer løbehjul. Firmaet har nu besluttet, at det ikke længere skal være muligt at leje et løbehjul i København mellem klokken 24-04 på fredage og lørdage. Det skriver TV2.

Allerede fra denne weekend kan du ikke længere leje løbehjul efter midnat i hovedstaden. I første omgang skal den nye ordning prøves af i København. Men senere kan Voi også lukke for løbehjulene i andre byer som Aarhus, Odense og Aalborg.

Hvorfor er det slut med løbehjul om natten?

Lige siden el-løbehjul dukkede op i København i januar 2019, er det blevet diskuteret, om de er for farlige.

Løbehjul fører nemlig til mange ulykker i trafikken. Især fordi, at mange kører på dem, når de er fulde.

I januar i år viste en undersøgelse, at 256 personer på el-løbehjul og 27 fodgængere er kommet til skade i ulykker med el-løbehjul sidste år. Mange fik meget alvorlige skader – læs mere om det her.

Voi forsøger nu at forhindre fulde folk i at køre på løbehjul. Det fortæller Kristian Agerbo, som er global direktør for politik og by-udvikling i Voi, ifølge DR.

”Vi stopper for kørsel om natten, fordi vi ønsker at komme sprit-kørsel til livs,” siger han.

”Vi ser det selv og hører fra myndigheder, at det er et problem, at folk kører fulde på løbehjulene, og det er derfor, at de kommer galt afsted.”

Vil politikerne gribe ind?

Flere politikere vil lave reglerne om for løbehjul i trafikken.

Transportministeren Benny Engelbrecht fra Socialdemokratiet mener, at man skal tvinges til at køre med hjelm, hvis man vil køre på løbehjul. Det fortalte han mandag.

Den 8. oktober skal politikerne i Københavns Kommune mødes og diskutere fremtiden for el-løbehjul i byen. Og et flertal af dem mener ikke, at løbehjulene skal stå frit rundt omkring i byen, skriver TV2.

LÆS OGSÅ: TikTok: Ulla Essendrop overvejer at slette app efter kritik af sikkerhed




© Copyright - seismo 2019